Menu główne:
Szanowni Państwo!W związku z sytuacją w jakiej znaleźliśmy się w obecnym czasie pamietajmy, że nasze dzieci mogą (ale nie muszą!) wszystko przeżywać bardziej od nas. Najważniejsze, co możemy zrobić:•obserwujmy – siebie i nasze dzieci. Nie tylko pod kątem infekcji, ale i tego, jak emocjonalnie radzimy sobie z zastaną rzeczywistością. Jakie jest nasze dziecko? Jak reaguje na tę sytuację, jak reaguje na nas? Czy dopytuje? Czy unika rozmów? Czy sądzi, że musi nas chronić i robi dobrą minę do złej gry? Czy może (przynajmniej na razie) wygląda na to, że sytuacja go nie przeciąża?A jak my się zachowujemy? Czy epidemia, zagrożenie jest stale obecne w naszych rozmowach? Czy nieustannie sprawdzam wiadomości? Czy może unikamy tematu i nie chcemy o tym rozmawiać? Jak nasza postawa działa na syna czy córkę?• Bądźmy gotowi do rozmowy – przygotujmy sobie zestaw 4 rzetelnych faktów, którymi możemy się podzielić z naszym dzieckiem. Czasem trzeba będzie powtórzyć je wielokrotnie – dzieci lubią upewniać się, że wiemy, co mówimy. Bądźmy w tych rozmowach spokojni, opanowani i rzeczowi. Jeśli sami jesteśmy kłębkiem nerwów i mimo szczerych chęci nie udaje się nam zachować spokoju, zastanówmy się, może warto zadzwonić do psychologa. Nikt z nas nie wie, ile będzie trwała ta sytuacja. I o swojej niewiedzy warto szczerze mówić. Choć część rodziców/nauczycieli/opiekunów się tego obawia, ta szczerość buduje zaufanie.• Uczmy się razem zdrowych nawyków, bądźmy wzorem do naśladowania. Pokażmy, jak myć ręce, jak zasłaniać usta, jak dbać o wypoczynek, odpowiedni sen i dobry nastrój. Rozmawiajmy o tym, co trudne, o zagrożeniach i co z nimi robić.
W trosce o Was przygotowałam kilka pomysłów na spędzenie czasu z dziećmi tak, żeby przy dobrej zabawie móc chociaż na chwile zapomnieć o tym, co aktualnie dzieje się na świecie.•Zabawy pogłębiające więzi rodzica z dzieckiem:masażyki z wykorzystaniem wierszyków np. „Płynęła sobie rzeczka…”,przytulanie, gilgotanie, kołysanie,„koguciki”- kucnijcie naprzeciw siebie, wyciągnijcie przed siebie obie dłonie i podskakując starajcie się odepchnąć,pizza – na plecach dziecka „ugnieść ciasto, nakłuj je widelcem, posmaruj oliwą, posyp serem, upiecz, a na końcu schrup z zachwytem”,winda- stojąc podnieś dziecko na ręce, przytul, a następnie delikatnie spuść na dół- dziecko zjeżdża po ciele rodzica,raczkowanie – pochodźcie na czworakach, chwytajcie się za stopy, przepychajcie, przechodźcie pod lub nad sobą.zabawy z kocykiem:naleśnik – zwiń dziecko w kocyk, delikatnie turlaj je po podłodze;kółka, zygzaki- poproś, by dziecko położyło się na kocyku. Chwyć za koc i ciągnij delikatnie po podłodze; wykonuj zygzaki, koła itp.;hamak – chwyćcie koc za rogi i delikatnie bujajcie dziecko.•Zabawy grafomotoryczne:Usprawnianie grafomotoryczne zaczynamy od najprostszych ćwiczeń:mazanie zmoczonym palcem w farbie po papierze,odciskanie zamalowanej farbą dłoni, stóp,obrysowywanie dłoni i stóp,„malowanki- niespodzianki” pod nieobecność dziecka rysuje się coś świecą, dziecko pokrywa farbą kartkę,wycinanki, wyklejanki, wydzieranki,rysowanie wg. szablonu.
• Zabawy usprawniające funkcje wzrokowe:dobieranie jednakowych obrazków, układanie zabawek według koloru, kształtu itp.,układanie puzzli,uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach,zagadki i łamigłówki obrazkowe np. labirynty, domina obrazkowe, literowe, układanki, klocki,zapamiętywanie jak największej ilości elementów na obrazku, przedmiotów w pokoju,gra „memory”,dla starszych przedszkolaków: wyszukiwanie takich samych liter.•Zabawy usprawniające funkcje słuchowe:wysłuchiwanie odgłosów w domu np. pralka, mikser, kapanie wody z kranu,wysłuchiwanie odgłosów za oknem:warczenie silnika samochodu, szum drzew, śpiew ptaków,słuchanie, naśladowanie zwierząt i jednoczesne odnajdywanie na obrazku,szukanie rymów i ich wystukiwanie / klaskanie,nauka prostych wierszyków, piosenek,wymyślanie historyjek np. z wykorzystaniem instrumentów muzycznych, bądź garnkówzapamiętywanie i powtarzanie zdań; ciągów cyfr i wyrazów,dla starszych przedszkolaków: podział zdań na wyrazy, liczenie wyrazów, wyodrębnianie sylab w słowach, wyszukiwanie wyrazów zaczynających się lub kończących na daną głoskę.•Zabawy wzbogacające słownictwo i myślenie:opowiadanie historyjek na podstawie obrazków,opis obrazków,kończenie zdań,wymienianie nazw kolorów, zwierząt, kwiatów, pór roku itp.;zachęcanie dziecka do wypowiadania się na temat codziennych wydarzeń;wprowadzanie nowych pojęć z otaczającego świata,wyciąganie wniosków na podstawie obrazków, bajek; zastanawianie się „co by było, gdyby…”,rozwijanie umiejętności matematycznych typu: liczenie, przeliczanie, porównywanie liczebności zbiorów z wykorzystaniem praktycznych sytuacji dnia codziennego np. porównywanie zawartości dwóch pudełek, przeliczanie patyczków, rozróżnianie prawej/lewej strony,dla starszych przedszkolaków: znajdowanie podobieństw między pojęciami np. pies i lew mają 4 łapy, ogon, sierść i są zwierzętami.