Pomoc psychologiczna - Ośrodek Szkolno-Wychowawczy Nr 2 w Przemyślu dla Niesłyszących i Niedosłyszących

Idź do spisu treści

Menu główne:

Pomoc psychologiczna

Przedszkole
Kochane Dzieciaki! Drodzy Rodzice! Przed  Nami ostatni tydzień zabawy i aktywności przed wakacyjnym wypoczynkiem! Uważajcie na siebie i szczęśliwie do Nas wracajcie! plik do pobrania
Drogi Rodzicu, Pewnie nieraz słyszałeś, że Internet nie jest miejscem bezpiecznym dla dzieci. Są jednak w sieci strony i portale o wartościowych treściach. Przeczytajcie uważnie.
Pozdrawiam, p. Kasia plik do pobrania
Drogie Dzieci, Drodzy Rodzice! Ze względu na obecną sytuację w kraju i  na świecie oraz wynikające z tego ograniczenia w sferze kontaktów międzyludzkich gorąco zachęcam rodziców i opiekunów do wnikliwej obserwacji Państwa dzieci w tym trudnym czasie oraz uważności na realne potrzeby dziecka, pojawiające się myśli i przeżywane przez niego emocje. plik do pobrania
 
Kochane Dzieciaki! Drodzy Rodzice! A teraz coś dla małych... dla większych i największych! plik do pobrania
Kochane Dzieciaki! Drodzy Rodzice! Przed Nami kolejny tydzień na  odległoś. Bardzo już za Wami tęsknie. plik do pobrania
Drogie Dzieciaki! Drodzy Rodzice! Na ten tydzień chcę zaproponować takie zabawy i aktywności. plik do pobrania
Kochane Dzieciaki! Drodzy Rodzice! Na ten kolejny czas spędzany na odległość, proponuję trochę zabaw i aktywności. Miłej pracy i zabawy. plik do pobrania
Moi drodzy Mali i Duzi! Przed Nami kolejny czas na odległość, ale już coraz bliżej do Naszego spotkania. Bądźcie cierpliwi i wytrwali. Bardzo za Wami tęsknie.
Na ten tydzień proponuję ćwiczenia relaksujące! plik do pobrania

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci!
W tym tygodniu proponuję trochę relaksacji na ten kolejny trudny czas. plik do pobrania
Kochani! Przed Nami kolejny tydzień na odległość. Bądźcie cierpliwi, już niedługo się spotkamy.
WITAJCIE KOCHANE DZIECI I RODZICE PO ŚWIĘTACH!
Oto moje propozycje  na kolejny czas Naszej rozłąki.  Nadal zostańcie w domu!
Szanowni Rodzice! Kochane dzieciaki! J
Proponuję na kolejny czas Naszej rozłąki gry i zabawy. Zostańcie w domu! 
Drodzy Rodzice! Kochane Dzieci!
Spróbujcie wspólnie wykonać propozycje zabaw i ćwiczeń uczących nazywania i wyrażania uczuć w sposób werbalny i poza werbalny, a także kształtowania w sobie empatii.
Szanowni Państwo!
W związku z sytuacją w jakiej znaleźliśmy się w obecnym czasie pamietajmy, że nasze dzieci mogą (ale nie muszą!) wszystko przeżywać bardziej od nas. Najważniejsze, co możemy zrobić:

•obserwujmy – siebie i nasze dzieci. Nie tylko pod kątem infekcji, ale i tego, jak emocjonalnie radzimy sobie z zastaną rzeczywistością. Jakie jest nasze dziecko? Jak reaguje na tę sytuację, jak reaguje na nas? Czy dopytuje? Czy unika rozmów? Czy sądzi, że musi nas chronić i robi dobrą minę do złej gry? Czy może (przynajmniej na razie) wygląda na to, że sytuacja go nie przeciąża?
A jak my się zachowujemy? Czy epidemia, zagrożenie jest stale obecne w naszych rozmowach? Czy nieustannie sprawdzam wiadomości? Czy może unikamy tematu i nie chcemy o tym rozmawiać? Jak nasza postawa działa na syna czy córkę?

• Bądźmy gotowi do rozmowy – przygotujmy sobie zestaw 4 rzetelnych faktów, którymi możemy się podzielić z naszym dzieckiem. Czasem trzeba będzie powtórzyć je wielokrotnie – dzieci lubią upewniać się, że wiemy, co mówimy. Bądźmy w tych rozmowach spokojni, opanowani i rzeczowi. Jeśli sami jesteśmy kłębkiem nerwów i mimo szczerych chęci nie udaje się nam zachować spokoju, zastanówmy się, może warto zadzwonić do psychologa. Nikt z nas nie wie, ile będzie trwała ta sytuacja. I o swojej niewiedzy warto szczerze mówić. Choć część rodziców/nauczycieli/opiekunów się tego obawia, ta szczerość buduje zaufanie.

• Uczmy się razem zdrowych nawyków, bądźmy wzorem do naśladowania. Pokażmy, jak myć ręce, jak zasłaniać usta, jak dbać o wypoczynek, odpowiedni sen i dobry nastrój. Rozmawiajmy o tym, co trudne, o zagrożeniach i co z nimi robić.



W trosce o Was przygotowałam kilka pomysłów na spędzenie czasu z dziećmi tak, żeby przy dobrej zabawie móc chociaż na chwile zapomnieć o tym, co aktualnie dzieje się na świecie.

•Zabawy pogłębiające więzi rodzica z dzieckiem:

masażyki z wykorzystaniem wierszyków np. „Płynęła sobie rzeczka…”,
przytulanie, gilgotanie, kołysanie,

„koguciki”- kucnijcie naprzeciw siebie, wyciągnijcie przed siebie obie dłonie i podskakując starajcie się odepchnąć,

pizza – na plecach dziecka „ugnieść ciasto, nakłuj je widelcem, posmaruj oliwą, posyp serem, upiecz, a na końcu schrup z zachwytem”,

winda- stojąc podnieś dziecko na ręce, przytul, a następnie delikatnie spuść na dół- dziecko zjeżdża po ciele rodzica,

raczkowanie – pochodźcie na czworakach, chwytajcie się za stopy, przepychajcie, przechodźcie pod lub nad sobą.
zabawy z kocykiem:

naleśnik – zwiń dziecko w kocyk, delikatnie turlaj je po podłodze;

kółka, zygzaki- poproś, by dziecko położyło się na kocyku. Chwyć za koc i ciągnij delikatnie po podłodze; wykonuj zygzaki, koła itp.;

hamak – chwyćcie koc za rogi i delikatnie bujajcie dziecko.

•Zabawy grafomotoryczne:

Usprawnianie grafomotoryczne zaczynamy od najprostszych ćwiczeń:

mazanie zmoczonym palcem w farbie po papierze,

odciskanie zamalowanej farbą dłoni, stóp,
obrysowywanie dłoni i stóp,

„malowanki- niespodzianki” pod nieobecność dziecka rysuje się coś świecą, dziecko pokrywa farbą kartkę,

wycinanki, wyklejanki, wydzieranki,
rysowanie wg. szablonu.

Praca plastyczna: "Rysunek bohaterów walczących z koronawirusem - Służby Medyczne, Straż Pożarna, Wojsko, Policja". Przyłącz się do akcji - przyklej na okno swojego domu.

• Zabawy usprawniające funkcje wzrokowe:

dobieranie jednakowych obrazków, układanie zabawek według koloru, kształtu itp.,
układanie puzzli,

uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach,

zagadki i łamigłówki obrazkowe np. labirynty, domina obrazkowe, literowe, układanki, klocki,
zapamiętywanie jak największej ilości elementów na obrazku, przedmiotów w pokoju,
gra „memory”,

dla starszych przedszkolaków: wyszukiwanie takich samych liter.

•Zabawy usprawniające funkcje słuchowe:

wysłuchiwanie odgłosów w domu np. pralka, mikser, kapanie wody z kranu,

wysłuchiwanie odgłosów za oknem:
warczenie silnika samochodu, szum drzew, śpiew ptaków,

słuchanie, naśladowanie zwierząt i jednoczesne odnajdywanie na obrazku,

szukanie rymów i ich wystukiwanie / klaskanie,
nauka prostych wierszyków, piosenek,
wymyślanie historyjek np. z wykorzystaniem instrumentów muzycznych, bądź garnków

zapamiętywanie i powtarzanie zdań; ciągów cyfr i wyrazów,

dla starszych przedszkolaków: podział zdań na wyrazy, liczenie wyrazów, wyodrębnianie sylab w słowach, wyszukiwanie wyrazów zaczynających się lub kończących na daną głoskę.

•Zabawy wzbogacające słownictwo i myślenie:

opowiadanie historyjek na podstawie obrazków,
opis obrazków,

kończenie zdań,

wymienianie nazw kolorów, zwierząt, kwiatów, pór roku itp.;

zachęcanie dziecka do wypowiadania się na temat codziennych wydarzeń;

wprowadzanie nowych pojęć z otaczającego świata,

wyciąganie wniosków na podstawie obrazków, bajek; zastanawianie się „co by było, gdyby…”,

rozwijanie umiejętności matematycznych typu: liczenie, przeliczanie, porównywanie liczebności zbiorów z wykorzystaniem praktycznych sytuacji dnia codziennego np. porównywanie zawartości dwóch pudełek, przeliczanie patyczków, rozróżnianie prawej/lewej strony,

dla starszych przedszkolaków: znajdowanie podobieństw między pojęciami np. pies i lew mają 4 łapy, ogon, sierść i są zwierzętami.

Z wyrazami szacunku,
Katarzyna Skorupska




 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego